Polecamy
Ścieżka powrotu
Treść strony
Zakończyły się prace konserwatorskie i restauratorskie przy rokokowych feretronach z kościoła pw. św. Elżbiety w Pinczynie.
WIELKA RADOŚĆ – ZABYTKI URATOWANE!
Wspaniałe wieści! Dwa przepiękne, zabytkowe feretrony powróciły - po gruntownej konserwacji - do kościoła parafialnego w Pinczynie. To wielki dzień i wielka radość dla całej społeczności, bo to wyjątkowe zabytki, wpisane do Rejestru Zabytków Ruchomych województwa pomorskiego. Datuje się je na 1770 rok.
Wójt Artur Herold nie kryje radości, że udało się im przywrócić dawną świetność. Dzięki zaangażowaniu i współpracy Gminy Zblewo oraz wspólnoty Parafii Pinczyn - udało się pozyskać środki z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków Polski Ład, by zrealizować kompleksowe prace konserwatorskie i restauratorskie. Trwały one prawie rok. Przeprowadziła je Agnieszka Katarzyna Przepióra – Konserwacja Dzieł Sztuki z Torunia. Jak przyznaje, to była bardzo wymagająca i trudna praca. Feretrony były bardzo zniszczone. Liczne ubytki, zabrudzenia, skorodowania, a nawet otwory po czynnie żerujących kołatkach - nie ułatwiały pracy. Tym większy podziw dla efektu końcowego! Po długiej i benedyktyńskiej pracy pani konserwator i jej zespołu, pinczyńskie feretrony znów lśnią dawnym blaskiem. Podczas odbioru prac, ksiądz proboszcz Mieczysław Bizoń i sekretarz Gminy Katarzyna Serocka-Chrzanowska zgodnie podkreślali, iż dzięki wspólnej trosce udało się uratować bezcenne dzieła, nasze dziedzictwo dla kolejnych pokoleń.
Przebieg i zakres prac
Dwa feretrony rokokowe, drewniane, rzeźbione, polichromowane, złocone, z czterema obrazami olejnymi na płótnie „Matka Boska Niepokalanie Poczęta”, „Św. Józef z Dzieciątkiem”, „Św. Jan Nepomucen” i „Chrzest w Jordanie”.
Stan zachowania zabytków przed przystąpieniem do prac konserwatorskich był bardzo zły. Drewno było osłabione, z licznymi ubytkami mechanicznymi, z widocznymi otworami wylotowymi po czynnie żerujących kołatkach. Na warstwie malarskiej, złoceniach i srebrzeniach były liczne przemalowania, w trakcie badań specjalistycznych stwierdzono jedenaście warstw wtórnej zaprawy, warstwy malarskiej oraz złoceń wykonanych szlag-metalem.
Warstwa malarska była silnie zabrudzona, nieestetyczna, łuszcząca się, ze słabą adhezją do podłoża. Oryginalne złocenia i srebrzenia pokryte były szlag-metalem, który był skorodowany i zabrudzony.
Cztery obrazy olejne na płótnie niedbale przyklejone na deskę feretronów, były przemalowane, z widocznymi śladami wtórnych punktowań i retuszy, z ubytkami płótna spowodowanymi spaleniem, z zaprawą popękaną, zabielonym i zaślepniętym werniksem.
Celem prac konserwatorskich i restauratorskich było zapobieżenie dalszej degradacji zabytku, wzmocnienie jego osłabionej struktury oraz przywrócenie pierwotnych walorów estetycznych.
Przy feretronach przeprowadzono kompleksowe prace konserwatorskie i restauratorskie: wykonano dezynfekcję, dezynsekcję i impregnację drewna, usunięto wtórną polichromię, warstwy szlag-metalu wraz z licznymi zaprawami, uzupełniono ubytki drewna, zaprawy, dorzeźbiono brakujące elementy snycerskie, w tym jednego z aniołków podtrzymującego koronę, wykonano rekonstrukcję złoceń, srebrzeń wraz z laserunkami, zrekonstruowano warstwę malarską dobierając kolor polichromii na podstawie badań specjalistycznych.
Obrazy oczyszczono z zabrudzeń powierzchniowych, naprawiono podłoża, usunięto wtórne werniksy i przemalowania, skonsolidowano warstwę malarską, sklejono rozdarcia, uzupełniono ubytki płótna, uzupełniono ubytki zaprawy i warstwy malarskiej metodą punktowania, zawerniksowano.
Wykonano badania spektrograficzne XRF warstw malarskich próbek na spektrometrze rentgenowskim naszlifów przekrojów poprzecznych próbek, fotografii barwnych przekrojów poprzecznych próbek, rozmazów wodnych oraz wykonano działanie na próbki kwasami i zasadą, analizy mikrochemiczne pigmentów znajdujących się w poszczególnych warstwach malarskich, badania klasy związków organicznych występujących w warstwach przekrojów poprzecznych.




























